En man som heter Ove

Olika tips att använda sig av i svenska- Victoria

En man som heter Ove

 

- Textfrågor, skriv- och diskussionsuppgifter

Ämne: Svenska

Årskurs: 7-9, gymnasiet, Vux och SFI

Lektionstyp: reflektion och diskussion, fördjupning

Lektionsåtgång: 2-6

En man som heter Ove bygger på Fredrik Backmans roman med samma titel. Denna version är återberättad av Niklas Darke.

 

Introduktion

Romanen En man som heter Ove handlar om ensamhet, vänskap och att vara behövd.

Ett sätt att närma sig boken kan vara att utgå från en diskussion kring vänskap. Låt var och en få skriva ner ord som de tycker hör ihop med begreppet vänskap. De kan t ex skriva ner orden på post-it-lappar. Sätt sedan upp alla lapparna på tavlan och låt eleverna ta del av varandras ord. Finns det ord som hör ihop? Låt eleverna gruppera orden. Diskutera sedan i helklass vad vänskap är. Gå vidare och låt eleverna få fundera över om det finns olika sorters vänskap. Eleverna kan diskutera två och två och sedan kan gruppernas svar lyftas i helklass.

 

Sista steget blir att de får fundera över VAD som kännetecknar en bra vän. Även här kan de få arbeta i tre steg (enskilt, par, helklass). Återkom gärna till detta med vänskap efter att romanen blivit läst. Låt eleverna då få fundera över vilka vänner Ove har haft i sitt liv och vilka vänner de själva har just nu.

 

  • Frågor till romanens tio första kapitel
  • Kapitel ”En man som heter Ove går sin runda”:
  • ”Det finns ingen mening med någonting” (s 5).
  • • Vad är det som gör att Ove känner så?
  • • Vem träffar Ove under sin morgonpromenad (s 6)?
  • • Hur går Oves morgonrunda i kvarteret till?
  • Kapitel ”En man som heter Ove får nya grannar”:
  • • Hur möts Ove och hans nya grannar?
  • Kapitel ”En man som heter Ove drömmer en lycklig dröm”:
  • • Ove drömmer om Sonja. Vad är det han är med om i sin dröm?
  • Kapitel ”En man som heter Ove hälsar på sin fru”:
  • På väg till kyrkogården hinner Ove bli irriterad på en ”slipsnisse” och ett butiksbiträde.
  • • Vad är det egentligen som händer?
  • Kapitel ”En man som heter Ove räddar ett kattskrälle”:
  • • Vad betyder ordet ”mähät” (s 47)?
  • • Vad är det ”mähät” gör vid Oves hus?
  • Kapitel ”En man som heter Ove försöker dö i fred”:
  • • De nya grannarna ringer på och Ove blir mycket upprörd när ”Lufsen” nämner däckspå-
  • ren som syns på golvet hemma hos Ove.
  • • Varför tror du att Ove reagerar så?
  • På sidan 64 får läsaren reda på att Ove förtidspensionerats.
  • • Vad innebär det?
  • Kapitel ”En man som heter Ove tänker tusen tankar”:
  • • Vad händer när Ove försöker hänga sig?
  • • Vad är det Ove ska göra när han ”luftar elementen”?
  • Kapitel ”En man som heter Ove och en katt som inte lämnar honom i fred”:
  • Ove tänker tillbaka på Sonja och på barnet som Sonja väntade.
  • • Vad hände när de var i Spanien och åkte buss?
  • Kapitlet ”En man som heter Ove och en kvinna utan körkort”:
  • Ove försöker gasa ihjäl sig men blir störd.
  • • Vem är det som stör honom och varför?
  • Kapitel ”En man som heter Ove och en clown som heter Beppo”:
  • Ove vägrar betala parkeringsavgift utanför sjukhuset.
  • • Varför det, tror du?
  • • Varför blir Ove arg på clownen Beppo efter trolleritricket?
  • Skriv- och diskussionsuppgifter
  • Uppgift till romanens första fem kapitel
  • Introducera romanen genom att titta på omslaget.
  • Läs baksidetexten och inled sedan med att läsa de fem första kapitlen högt.
  • Låt eleverna ha egna romaner framför sig så att de kan följa med i texten under högläsning-
  • en. Efter de fem kapitlen låter du eleverna fundera över följande:
  • Ove är en man som gillar rutiner och principer.
  • • Vad betyder egentligen dessa ord, rutin och princip?
  • • Diskutera med din bordsgranne.
  • • Hur framkommer det i bokens första fem kapitel att rutiner och principer är viktiga för
  • Ove?
  • • Ge flera olika exempel och hänvisa gärna till texten du läst.
  • Ove vill dö
  • ”Ove heter en man. Han är 59 år gammal.
  • Äldre ska han inte bli. Det får räcka nu.
  • Ove har bestämt sig för att dö i dag. ” (s 5)
  • Så inleds romanen om Ove.
  • Redan på de första raderna i bokens första kapitel klargörs det att Ove vill dö.
  • • Varför vill han det?
  • • Diskutera med en bordsgranne och lyft fram exempel från texten som styrker era förkla-
  • ringar.
  • En bit in i romanen förändras Ove och han vill fortsätta leva.
  • • Vad är det som gör att Ove känner att han vill leva vidare?
  • • När kommer denna vändpunkt?
  • • Ge exempel från texten.
LL, Lätt läst, Sfi-material;

Kommentera inlägget här: