Victoria Andersdotter Björk

Vilka är vi?

Vem är Victoria Andersdotter Björk? Jag är legitimerad lärare i svenska, historia, idé och kulturhistoria samt vårdlärare och som har ett stort brinnande intresse för musik, litteratur och konst. När jag får tillfälle reser jag och njuter av kulturella upplevelser.

Anledningen till att jag arbetar i skolans värld är, eleverna. Det kanske låter som en klyscha, men så är det. Att vara en del av deras liv och ge dem något som de tar med sig vidare i livet är det som driver mig. Jag tror att alla elever kan lyckas och det är vår uppgift som vuxna i skolan, att tillsammans stödja elever att hitta varje individs inre drivkraft att lyckas. För många elever är drivkraften och målet där naturlig, andra behöver vägledning för att se målet. Det som finns bortom gymnasiet kan ibland kännas skrämmande.

Grunden för mitt dagliga arbete är goda relationer med eleverna. Att vara en trygg och förstående vuxen som kan vara en del i att vägleda elever mot deras individuella mål. Jag tror att goda relationer skapar en grogrund för en positiv inlärningsprocess.

Min undervisning har egentligen alltid kretsat kring tydliga strukturer, instruktioner, återkoppling och framåtsyftning. Användandet av bilder och filmer som en del i elevernas inlärning är också centralt i min undervisning. Dessa kan användas som förförståelse inför lektioner/teman, under lektioner och efter lektioner. Målet är att alltid skapa ett sammanhang som är begripligt och hanterbart för elever. Centralt för att lyckas med detta tror jag ligger i planeringen av undervisningen. Jag måste som pedagog tänka på elevers olika behov, förutsättningar, styrkor och intressen.

Jag försöker följa diverse bloggar, grupper och forskning för att fylla på mig själv. För mig är det en självklar del av läraryrket att dela med mig av mitt arbete, både på min egen arbetsplats och utanför, att aktivt utveckla min undervisning genom att ta del av andras erfarenheter, testa dem i mitt klassrum, anpassa efter varje elevs förmågor.

I klassrummet arbetar jag formativt, handleder, stöttar, utmanar och inspirerar. Jag strävar hela tiden efter att hitta övergripande ämnen/teman och arbetsformer som skapar arbetsglädje och motivation hos eleverna.   Min ambition är att arbeta för en skola som genomsyras av samarbete lärare emellan och över ämnen. En skola där det synliga lärandet, delaktighet samt språket finns som en gemensam nämnare och där digitala redskap är en naturlig del av skoldagen såväl i mötet 

Presentation av oss;

Kommentera inlägget här: